December 27th, 2015

2015年12月20日待降節第四主日聖餐礼拝説教「ただの井戸端会議ではなく」

牧師説教, by admin1.

ルカ 1:39-45

祈り:待誕節第四主日に礼拝に集められ感謝します。語られる言葉が主の思いに適うものでありますように。

井戸端会議という言葉がある、どういう意味で使われているだろうか?あまり良い意味に使われていないような気もする。 もともとは、水道がなかった時代に、井戸に水を汲みにきた女性たちが、長い時間にわたって、うわさ話をしたり、女性同士でいやみをいうこともあったのだろう。 そのような会話をするということで、たとえ井戸がなくても井戸端会議という言葉がいまだに使われている。 

しかし、本当に、井戸の周りに集まって、あるいは現代であれば、街角やスーパーでいろいろな話をすることは、好ましくないことなのだろうか? 現実問題、この復活ルーテル教会の礼拝に集まる方々は女性が多いが、教会に集って、礼拝の前後にぺちゃくちゃ話しをする。 現実問題として、そのような会話の中には、「あんなこと話さなければよかった。」と反省する方がよくおられる。

しかし、良い話もいっぱいあるのだと思う。 そのような会話の中で、元気づけられて、今の自分がある。 本当にどん底にいたけど、あの時、希望が持てた。 等々、たくさんあるのだと思う。 

井戸端会議で、今日のメッセージをはじめたが、聖書の世界において、井戸はとても大切な場所だ。現代でこそ、都会ではほとんどみなくなった。 しかし、聖書の世界では、人々は、水を得るのに、井戸にでかけて行った。 そして、実際、聖書の時代にも井戸端会議はあったのだろう。 

旧約聖書、新約聖書と通して、水を汲みにいくのは、女性の役割だったといってよいだろう。 だから、ヨハネ4章で、サマリアの女性とユダヤ人の男性イエスが出会って話をするのは、異例中の異例だった。過去に5回も離婚してしまったサマリアの女性は、多くの人々が水を汲みにくる朝夕の時間帯を避けて、水を汲みにきている。そこには、いわば井戸端会議に参加したくない、井戸端会議でいやみを言われるようになりたくないという気持ちがあったのだろう。

さきほど読んだ聖書箇所、女性同士の会話だ。与えられた聖書箇所の少し前には、天使ガブリエルから、結婚をしていないマリアが、神の子をさずかることを聞く話が書かれている。 ここで、マリアはとても複雑な思いもあったであろう。 世間からは、いいなずけのヨセフがいるのに、他の男性と交わったとして、殺されるかもしれない。 あるいは、逆に、世界最高の宝くじがあたったようにも思えたかもしれない。

そのようなマリアは、ガブリエルから教わった不妊の女といわれたが身ごもることができた親戚のエリザベトを訪ねる。 エリザベトは結婚していた。 ただ、もう子供はできない、50半ばをすぎたような年齢まで子供ができなかった女性だった。しかし子供が生まれることになったという意味では、異常ともいえる話なのだろう。 しかし、ガブリエルの語った「神にできないことはない。」という言葉に、マリアは多いに力づけられたのだろう。 

そのような状況の中で、マリアは三ヶ月間、エリザベトの家に滞在する。 かなり長い期間だ。 この女性同士は、当時の生活様式から考えて、いっしょに、井戸に水を汲みに行くというようなことも当然あったと思われる。 しかし、彼女たちの会話は、現代、私たちが  使っている井戸端会議のような会話ではなかった。

エリザベトは「結婚もしてないのに、妊娠なんかして、いったいどうなんてんのよ。」というような話はしていない。あるいは、マリアが神の子をさずかるという話から、私は祭司ザカリアとの間に何年もかかって妊娠できだが、マリアは神の子をいきなり妊娠したわけで、そこに嫉妬心をいだいたりするようなこともなかった。  

マリアの話を聞き、自分のおなかの赤ちゃん踊るのがわかったエリザベトは聖霊に満たされて、「マリア、あなたは女性の中で最も祝福された方」(41節)と声たからかに言う。 また、「主がおっしゃったことを必ず実現すると信じた方はなんと幸いでしょう」と話す。

そこには、エリザベトもマリアも、ガブリエルを通して与えられた神の言葉を信じ、神の約束が自分たちに起ころうとしていることを分かち会うということが、ともに井戸に水を汲みにいったり、食事をする中で、起こったことを聖書は伝えているのだと思う。 そこには、神の言葉を信じる者の、分ち合いの根本が描かれている。 そして、それは現代の教会で起こる会話の根本でもあるのだと思う。

与えられた聖書の御言葉、マリアとエリザベトの話は、現代の私たちの教会生活にも密着しているような話だと思う。 私たちは、人間が肉体的に生きていくのに、水が必要なように、精神的・霊的に満たされていくには、命の水、命の源となる神の言葉が必要だ。 だから人々が井戸に出かけるように、わたしたちも、命の水が湧き出る、つまり聖霊とともに、神の言葉が湧き出る、礼拝に集う。 

そして、教会に集まって、神の言葉を聞き、その言葉を信じる者同士が、自分たちに起ころうとしている神の約束をわかちあうということがおこっている。 その一連の、神の言葉を聞き、分ち合いをするなかで、たとえ悲しいくつらい体験だったり、あるいは恥ずかしい体験をした1週間だったとしても、御言葉を聞き分かち合いをするなかで、新しい1週間に向けて、希望と喜びを持って、歩みだせる。 

今日、みなさんは、この礼拝堂という、命の水が湧き出る井戸、泉のようなところに来られた。 そして、神の言葉をいただき、聖霊に満たされた。 クリスマスイブ、そしてクリスマスを迎える、この1週間、神がそれぞれに、どのようなことを実現しようとしているのか、思いをめぐらせていただきたい。 12月24日のクリスマスイブに、また、12月27日の日曜日で、元気をいただけるこの礼拝堂で会いたい。 

Not Just Chatting Beside a Well
Luke 1:39-45
Let’s pray: Dear Lord, thank you for gathering us together on this Fourth Sunday of Advent. We pray that my meditation and spoken words are filled with the Holy Spirit and guided by your will. In Jesus’ name we pray, Amen.
There is a phrase “Idobata Kaigi” which literally means “A meeting beside a well” or “Chatting beside a well.” However, for Japanese people, what impression do you have about “Idobata Kaigi?” Most probably, you have a negative impression about this phrase. Historically, women gathered around a well and chattied with each other for many minutes…or even sometimes for hours. The conversation could become “gossip” or sometimes they criticized each other. Therefore, “Idobata Kaigi” is translated as gossiping in English.
However, is it always a bad thing for people, or women, to chat or speak with each other beside a figurative well? Are those conversations most often about negative matters?…or can they be positive? At Resurrection Lutheran Church, Japanese ministry, we have more women than men. And many women chat with each other before and after worship. I know that there are several people who confessed that they repent about inappropriate comments in the past and wish they could take them back.
I think there are many good conversations though, too. By having conversations, somebody thinks that because of the words Mrs. A said, they are truly encouraged, or transformed, or could walk toward the future with hope.
I started this message discussing Idobata Kaigi. During the ages the Bible was written, wells were always very important. In the last century, the number of wells dug was dramatically reduced because of modern water infrastructure of cities, but 2000 years ago and also before Christ’s time, wells were places physically and socially important for people’s daily lives. Wells were not only places to get drinkable water, but also places for important conversations.
In the New Testament age, women were almost always responsible for getting water from wells. Therefore, in John Chapter 4, during daytime, when the Samaritan woman met with the male individual, Jesus, it was a strange thing. The woman who was five-times divorced did not want to visit the well during daytime because she did not want to see other women. If she went in the morning, other people might make mean comments about her five divorces. From the Biblical story, mentioned in John Chapter 4, something similar to Idobata Kaigi was happening at that time.
Now, let’s think about the conversation between two women, Mary and Elizabeth, today’s good news given to us. A few verses before what I read, Mary listened to the Angel Gabriel. The Angel told Mary that even though she was unmarried, she would become pregnant and give a birth to the Son of God. Mary was puzzled and pondered what the angel’s words meant. She might have thought that she would be killed because people could assume that she had an inappropriate relationship with a man rather than remain chaste for her fiancé Joseph. On the other hand, she might have thought that she won the most valuable lottery in the world.
Then Mary decided to visit Elizabeth who was pregnant despite being told she unable to conceive. Elizabeth was married but was over 55 years old and it was impossible for her to get pregnant. But the Angel Gabriel said, “No word from God will ever fail” and this encouraged Mary tremendously.
In these circumstances, Mary visited Elizabeth for about three months. Considering that time period, the women most likely visited a nearby well together. They might have chatted beside the well, but their conversation was not like the ones normally associated with Idobata Kaigi.
Elizabeth did not say, “Why are you pregnant, Mary, what really happened to you?” or say anything mean to her, or feel any jealousy because Mary was pregnant so young and give birth to the Son of God.
When Elizabeth listened to what Mary said, Elizabeth’s baby jumped in her womb and she was filled with the Holy Spirit. In a loud voice, she screamed “Blessed are you among women.” (Verse 41) Then “Blessed is she who has believed that the Lord would fulfill his promises to her.” (Verse 45).
The Bible is informing us that both Elizabeth and Mary believed what God told and promised them through Gabriel and shared with each other what was truly happening to them. They shared things with each other, during that three months, while living together and visiting a nearby well. I think this sharing is the root of believers’ conversations happening in the Christian Church.
The Gospel text given to us today is strongly related to our lives in our church. Like we need water in our physical lives, we need the living water, the root of our spiritual lives, to maintain emotional and mental wellbeing. Therefore, we come to this sanctuary where abundant words of God, the living water, flow.
We gather for the worship service and listen to the word of God then we share with each other about how God is working in our lives. These listening and sharing occasions encourage us enormously to live a new week with hope and joy even if during the past week we might have experienced tough or shameful things.
Today each one of you came to this sanctuary where the living water abundantly flows. You listened to the word of God which is the promise of the Lord, and you are filled with the Holy Spirit whether you believe it or not. This week, we celebrate Christmas Eve and Christmas, please consider what Christmas means to you and what God wants to realize in you. And please share these realizations with your brothers and sisters. Amen.
Pr. H. Adachi

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