使徒 6:1-7 ヨハネ 14:12-18
恵みと平安が会衆の心に豊かにそそがれますように!
1月に紹介されたように、復活ルーテル教会は、ステファノミニストリーの教会として登録され、Kathy McGriff と私は2月始めにリーダシップの研修会に参加してきた。その時学んだことをとくにこのメッセージの後半で述べたい。
始めて教会の門をくぐったときの経験覚えておられるだろうか? 親が教会に行っていたから、ついて行き、なんの抵抗もなく子供のときから教会に来ておられる方もいる。
しかし、みなさんの中には、たいへんな思いをして、なにかつらくてしょうがないことがあって、教会の門をくぐったという方は必ずいると思う。
この復活ルーテル教会においても、人生のさまざまな困難を経験しておられる方々のことを毎週祈っている。 それに加え、カール牧師と私は、はじめて教会に来られた方々をWelcomeし、なるべく話をするように心がけているが、重荷を負って、この教会にはじめて来られたという方々は決して少なくない。
さて、与えられた聖書の箇所に触れていきたい。 今日は、聖書日課の福音書ではなく、まず使徒言行録6章1節から7節に書かれた内容に触れたい。
キリストの初代教会において、苦情と言うものが出たという:)。 現代の教会とも似ている状況があるのかと思う。 私はもし、苦情が出ない教会があったら、それこそ教えていただきたい。 もっとも苦情という言葉はニュアンスがただしく伝わっていないかもしれない。 不満だけではなく、心の悩みや、意気消沈してしまうようなことも含まれていたのかと思う。
そのようなことを言い出したのは、未亡人の方々だった。 しかも、おそらくヘブライ語を話すユダヤ人中心の初代教会にあって、ギリシャ語を話す未亡人、つまり、とてつもない心の痛手をおった方々の悩みが聞こえてきたのだ。
それに対して、使徒たちは、真剣に対応しようとしている。 12人の使徒たちは、弟子たち全員あつめて、話あっている。 使徒たちは、御言葉の奉仕がまずは一番なので、それをおろそかにして、苦情対処にあたるわけにはいかないと考えたが、かといって愛と正義の奉仕をおろそかにもできなかった。
そして、食事の世話となっているが、食べ物の割りあてだけではなく、苦情以上のなにかがあったのだと思う。 悩みの解消、心の安定のために、愛と正義の奉仕にあたる、霊に満ちた弟子、ステファノを先頭に7人が選ばれた。
この7人は、ただ、食事の世話以上の、霊的なケア、癒し、を実現したのだと思う。 結果として、ただでさえ初代教会は、弟子の数が増えていたが、ますます弟子の数が増え、それまではユダヤ教の司祭だった聖職者たちも、悔い改めて、キリストの信仰に改宗する者もどんどん出てきた。
さて、初代教会で起こったことから、現代の教会は何を学んでいるのだろか。 実は、このようなステファン他の、働きに注目して、ルーテル教会の牧師だった、ケネスハーグ牧師という方が、信徒たちにSOSを求めた。
1970年代の半ば、ケネス牧師は、17名の方々のパストラルケアをする状況に見舞われていた。 17名の家なり病院なりを訪問するだけでもくたくたになる。 その上に、もちろん御言葉を告知する奉仕も、教壇から行なった。 しかし、その時のことを思うと、とても17名のかたがたに、自分が良いケアをできたとは思えなかったと振り返る。
そして、教会の信徒の方々で、霊に満ちた方々、9名にお願いして、パストラルケアの基礎について数日間教えたそうだ。 そして、彼等のことを、「ステファンミニスター」と呼んだ。 学びを終えた9名には、それぞれ、訪問してこころのケアを必要としている人々を指名した。
すると、ケネス牧師は、信徒の方々が、いかにすばらしケアをしてくるかに驚いた。 そればかりではなく、信徒がケアをするなかで、そこにイエスが働いてくださり、ケアを受ける方が癒され希望を持てるということがわかり、ケアをする側もたいへんな喜びをを実感できるということもわかった。
それから数年後には、ケネス牧師は、自分の教会だけではなく、近隣の教会にも、このステファンミニスターを育てるシステムを導入してはどうかと思い、他の教会では、ステファンミニスターを教える人を育て始ることにした。 これが、ステファンミニストリーの始りだった。
それが、今、全米、カナダ、中国も、合計で12000もの教会がステファンミニストリーを導入した。 だれがだれをケアしているかなどは一切、個人情報なので、公開はしないため、ステファンミニスターは、無言のヒーローとか、静かな聖人とさえ呼ばれることもある。 そのステファンミニスターの数は、過去40年に60万人にも増え、ケアを受けた方は、150万人以上もの方がケアを受けた。
我々の人生、突然、どうしようもない状況がやってくる。 真っ暗闇で先は見えない、トンネルを抜けたと思っても、やはり真っ暗闇ということだってあり、光が全く見えないことだってある。 そのような状況に置かれている人々に、イエスキリストの体である教会が対応するように、神が招いている。 それは、教会員のメンバーだけに対応するということではなく、普段は教会に来られていない方々に対しても、対応を迫られているのではないだろうか。
ステファンミニスターになるということは決して簡単なことではない。 まず50時間の授業を受ける。 そして、週一時間は、ケアを必要としている方に個別に会うようにする。 一月、4時間は実際のケアにあたる。 そしてまた、ステファンミニスター同志で5-7人で集まって、一回2.5時間程度の、月二回のケーススタディのようなことも行なう。ケアをされている方々の名前は出さずに行なわれる。 いいたいことは、50時間の訓練を受けたあとも、月10時間ちかくの時間を、さらに捧げて、ケアを必要とする方々に無償で奉仕をする。
とても、私はそのようなことはできないと思われるかもしれない。 しかし、みなさんのなかに、ステファンミニスターとしての賜物を持っている方は必ずいる。 あるいは、ステファンミニスターにならなくても、さまざまな形でミニストリーをささえるリーダになれる可能性だってある。決して、ワンマンショーではなく、ティームワークである。
大切なことは、神の招きに応じて、この復活ルーテル教会が、人々を通して、人々に、キリストのケアを届けること。 そして、そのケアのなかに、主イエスが必ず共に居てくださることを覚えて。 アーメン
安達均
The Effects of Stephen
Acts 6:1-7 and John 14:12-18
May Grace and Peace of Jesus Christ be poured into the hearts of the people gathered in this sanctuary!
As it was announced in the Temple Talk in January, our congregation is now registered as a Stephen Ministry Congregation affirmed by Church Council, Mission Endowment Fund Committee, and of course supported by Pastor Carl and I. A few weeks ago, Kathy McGriff and I attended the Stephen Ministry Leadership training. I would like to touch on that experience later in this message.
Do you remember what caused you to come to church for the first time? Of course, whatever the reason, I believe that the Holy Spirit brought you to a sanctuary, but if you look back at the details, there must be many unique individual stories. For example, some kids are lead to come to church as part of the family and that naturally grows into a conscious decision to continue coming to church.
But I know, without a doubt, that there are people who came to church for the first time with heavy burdens; They might have no idea what would come of tomorrow due to a financial crisis, sudden unemployment, divorce, his/her chronic disease, a death of a loved one, etc. Such stories also exist in the Bible, where people looked to Jesus Christ when faced with a crisis.
Here in this congregation, we are almost always praying for those in our congregation who may be going through tough times and carrying heavy burdens themselves. In addition, Pastor Carl and I have been trying to welcome and chat with our first-time visitors if possible… it is not very rare to find folks who come to Resurrection for the first time with a heavy burden.
Let’s dive into the lesson for today, Acts chapter 6. If you read the first verse, we notice that in the first century Christian church, there were complaints. How might this be similar or unlike our churches today? In this instance, the word “complaints” could reasonably be translated to representing many feelings, such as dissatisfaction, worrisome, pain, grief, etc. I believe that not much has changed in this regard in the modern day; If you know of a congregation that does not hear the complaints of the congregation, I would like to know.
In the case of Acts Chapter 6, the source of these complaints was from widows of Greek-speaking Jews against Hebrew-speaking Jews. In the historical context, the widows were in the weak situation in the society, and of course, they were feeling pain and grief due to the deaths of their spouses.
The twelve apostles took the complaints very seriously. They gathered all the believers and discussed.
Although the scripture mentions that the Apostles needed to spread the word of God instead of “running a food program”, the Apostle were aware that the needs of their people had to be addressed. They realized that the function of their church was not only to proclaim the gospel, but to care for those that are suffering, hurting, or are discontent. Therefore, they went ahead to select seven well-respected men who were filled with the Spirit and wisdom.
They were: Stephen (a man full of faith and the Holy Spirit), Philip, Procorus, Nicanor, Timon, Parmenas, and Nicolas. These services went well beyond simply distributing the food fairly among the people, rather they dealt with listening to widows’ feelings, discomfort, grief, worries, and so on. As a result, the number of disciples increased even more and some Jewish priests ultimately converted to Christianity.
There was a Lutheran pastor and a seminary teacher in St. Louis by the name of Rev. Dr. Kenneth Haugk. He focused on the story of Acts 6, and his example shows how this Bible lesson can be applied to modern congregations. In the middle of the 1970s, Pastor Kenneth was surrounded by 17 people who needed pastoral care.
He visited each one of them and upon reflecting on those 17 visits, he had no idea whether the quality of care he provided was good or not. Then, he taught the basics of spiritual care for 9 lay men and women in his congregation to regularly visit people who needed care. Pastor Kenneth appropriately named the students “Stephen Ministers”. After he assigned each of them to a care receiver, he was impressed by the care they provided—and the joy they discovered as they saw Christ working through them to bring hope and healing to another person.
This was the beginning of the Stephen Ministry. A few years later, he started a program in which he taught members of other churches to become Stephen Ministry Leaders; A role designated for training members of their congregation to become Stephen Ministers. Today, over 12,000 congregations combined from the US, Canada, and various other countries participate as a Stephen Ministry Congregation. I also discovered that hundreds of Roman Catholic congregations are also implementing Stephen Ministries as well.
Stephen Ministers are often called “Quiet Heroes” or “Secret Saints” because those who are in need of care, why they need the care, and which minister attends to them is confidential. However, the number of trained Stephen Ministers is known to be over 600,000 people in the last 40 years and the number of people who have received care is more than 1.5 million.
Throughout life, we will encounter shocking situations like the death of a loved one, financial crisis, unemployment, and so on. Suddenly, one may face a situation in which all hope is lost and no light is seen at the end of the tunnel. As a Christian Congregation, it is God’s call to respond to such circumstances with Christ’s love and mercy, not only for the members of churches, but also for people in neighboring communities.
This is a ministry that provides Christ’s care for people through people. It certainly is not easy to participate in this ministry due to the fact that Stephen Ministers are trained 50 hours at first, contribute four hours a month (an hour a week) to meet with and actively listen to a care receiver’s feelings and emotions, and also meet with other Stephen Ministers for 5 hours a month (2.5 hours each, twice a month), for continuing education and peer reviews. It is a substantial commitment.
While there are many of us who currently don’t have the means to become a Stephen Minister, there is no doubt that there are many gifted people in this congregation who could become Stephen Ministers. I would also like to point out that the Stephen Ministry is not a one-man show by any means; It is a team effort between Stephen Ministry Leaders and Ministers working together with pastors’ affirmation and congregational support. In other words, even if one cannot be a Stephen Minister, they can help the ministry by actively participating as a Stephen Ministry Leader.
However, the crucial point is that this congregation may serve by providing Christ’s care to people through people and remembering the promise of Jesus Christ. Jesus is always among us and within us.
Pr. H. Adachi