March 9th, 2013

2013年3月3日四旬節第3主日聖餐礼拝説教「神の招待:わたしのもとに来るがよい」”God’s Invitation:Come to Me”安達均牧師

牧師説教, by admin1.


“神の招待:私のところに来なさい” イザヤ 55:1-9, ルカ13:1-9
イエス・キリストの恵みと平安が豊かにありますように。 
二つの質問をしたい:あなたをだれが教会に誘っただろうか? 親、配偶者、あるいは、友人? 次の質問は、だれかを教会に誘った経験はあるだろうか? 
だれが誘ったにしても、あるいはだれかを誘ったにしても、どちらの場合も、神の誘い。 神を礼拝することに、神がだれをも招待している。 だれかを誘うということは、その方との、より意味のある深い関係を持ちたいという気持ちもおこるが、教会に誘うということの最大の目的は、より深い神との関係をその方が持つようになってもらう事。それぞれがより深い神との関係を持つとき、神を介して、その方とすばらしい関係を持つようになってくる。
今日与えられた旧約聖書の言葉から、神がどのように預言者イザヤを通して、人々を誘っているか考えてみたい。
お金があることこそ一番大切、お金がないから、もう自分はだめだと思ってしまうようなわたしたちに、お金がなくたって、もっと大切なことがあるよ、「私のところに来るがよい。」といって神は招いている。 
あるいは、お金がある人々に対しても、何を食べようか、何を飲もうか、あるいは自分の投資は間違っていないかどうか悩んだり、さらに何に投資をしようかと思っている人々にも、もっと大切なことがあるよ。。。「私のところに来なさい、魂の命を得なさい」と招待してくださっている。 お金があろうがなかろうが、資産を持っていようが持ってなかろうが、神はすべての人々を愛してくださっており、私たちは、神の創造された大切な人間。 そして、神は、一人一人を礼拝に来るように、そして、神の慈しみを得るようにと招いている。 イザヤは、神のとてつもなく高価な招待を述べ伝えるよう任命された神の預言者の一人で、彼の言葉は聖書に記された。 
このようなイザヤの言葉を聞いたあと、今日は、イエスのたとえ話で、実のならないイチジクの木の話を聞いた。 いったいなぜこの話を聞いているのだろうか?今日のイザヤの言葉、神の招待とどんな関係があるのだろうか?
実を結ばないイチジクの木はなにを象徴しているのだろうか? いったい誰がイチジクの木の持ち主なのだろうか? いったい、園丁、つまり庭師は、だれなのだろうか?  イチジクの木はいったい誰だろうか? 
私には、このたとえ話は、私たちに必要な悔い改めへの誘い、そして神の愛への誘いに思える。 このたとえ話は、すべて神についてのことであり、イチジクの持ち主は神、庭師はイエス・キリスト、そしてイチジクの木は、神の教会。 特に、現代にあって、このイチジクの木は、アメリカにあるすべてのメインラインプロテスタント教会ではないかと思う。 
もうちょっと考えるなら、われわれルーテル教会のようなメインラインのプロテスタント教会に限らず、すべてのプロテスタント教会、カトリック教会、そして正教会も含めてよいと思う。 なぜなら、ごく一部のプロテスタント教会や、カトリックや正教会のある部分は伸びていても、多くのイチジクの木々は、実を結べずに、維持が難しくなっているので。 アメリカ全体で見るとき、誘惑に負け、神の存在から離れようとして、実を結べない神の教会の存在をそのまま放置してしまっているようなところがある。 しかし、神の慈しみと恵みにあって、希望がある。 園丁であるイエス・キリストは、イチジクの持ち主なる神に言う、「お願いだからもう一年待ってください。 もっと肥料、栄養をイチジクの木にあげてみますから。」
さて、私たちは、いったい何なのでしょう? この礼拝堂に集まっている私たちは? 私たちは、教会の一部。 私たちは、このイチジクの木の一部だ。 
さて、イエス・キリストが何をなさるかご存知だろうか?イチジクの枝枝である私たちを愛するがゆえに何をなさるのか、ちょっと、ここで時間をとりたい。 とくに3週間後に、受難週というイエス・キリストが十字架に架かる週を迎えるときに、よく考えてみたい。 イエスはイチジクをとてつもなく愛しておられる。 私たちイチジクの木である私たちだけでなく、これからイチジクの木の一部になる人々も愛しておられる。 
それゆえ、彼自身は、イチジクの木を救うためにイチジクの木の肥料、栄養になってしまわれる。 イエスはイチジクの木の中にいつも活き、栄養を与え、イチジクが花開き、実を結ぶようにしてくださる。 この礼拝の後半では、私は皆さんが喜んで、その栄養である、イエス・キリストの体と血をいただけることを宣言する。 
しかし、そのパンとぶどう酒をいただく前に、按手を受けた牧師として、いま一度、イザヤの言葉に戻りたい。 イザヤは、「魂の命を得るために、私のところに来るが良い」という神の招待を伝えた一人の預言者だった。 しかし、21世紀にあって、お金では買えない、とても高価な、イエス・キリストの招待を、いったいだれが伝えるのだろうか? 現代にあって、預言者はいったいだれなのだろうか? 
私の祈りは、すくなくともこの礼拝に出ているお一人お一人が、イエス・キリストの栄養をいただくことで、現代のイザヤの一人となり、イエス・キリストの高価な招待を、周りの人々に伝えるように祈る。 そして、イチジクが切られてしまうことなく、豊かな実を結べるように。 

“God’s Invitation: Come to Me”
Isaiah 55:1-9, Luke 13:1-9

Grace and Peace to you in the name of our Lord and Savior, Jesus Christ!
I would like to ask you two questions. Who invited you to come to church? Was it your parents, your spouse, or your friend? I believe someone initially invited you to church. The next question is: have you ever invited someone to come to church?
Whoever invited you to church or whomever you invited to church? Both situations, I strongly believe, are ultimately God’s invitation. As with all opportunities to worship, God invites everyone.
Between you and whomever you invited to church, there might be a desire for you to have a more in-depth, meaningful relationship with that person, but ultimately the purpose of the invitation is for someone to have an in-depth loving relationship between that person and God. If a person has an in-depth, loving relationship with God; all other relationships are deepened and strengthened as well.
Based on the words of Isaiah, which was read a short time ago, I would like to share with you how God invites people to come to church through the prophet.
In this world, some people think the most important thing is money and if you do not have it, that it is the end of the story. There are people who have no money and feel the end…. However God still invites these people and tells them that there is a much more important matter for you to consider, saying “Come to me.” This is a priceless invitation and it not only for the wealthy.
There are people who have money to spend for food, house to live, and some money to invest. But they do not spend for nutritious food or invest in a right portfolio. God invites those people, too, and teaches them there is a much more important matter to consider, saying “Come to me and listen, so that you may live.”
Whether or not you have money, whether or not you have nice things, God loves all people, and each one is His creation. He invites each one of us to come worship and receive His steadfast love. Isaiah was one of God’s prophets to whom God told of this priceless invitation and this invitation was kept in the Bible.
And today, we heard the story of the barren fig tree, a parable that Jesus told His disciples. Why are we told this story? What is the relationship between this story and God’s invitation?
What does a fig tree that hasn’t borne fruit, for three years, symbolize? Who is the owner of the tree? Who is the gardener? Who is the tree?
I believe this parable is about God’s open invitation for His love and a reminder of the necessity of repentance. The owner is God, the gardener is Jesus Christ, and the tree is His church. Especially in this context, the tree is all mainline churches in the United States.
Upon further reflection, we should not only mention mainline churches, we should also include all protestant churches and Catholic and Orthodox churches in the United States. Even though some segments of protestant churches are growing and some segments of Catholicism and Orthodoxy are expanding as well, many trees are not bearing enough healthy fruit to sustain themselves.
Our human frailty has led to barren years but in His Mercy there is hope. Jesus Christ says to His father, “please wait one more year, I will put more nutrition around it.” Who are we, the people, in this sanctuary? We are part of His church; we are part of the fig tree.
Do you know what Jesus does for us (the fig tree)? Let’s take a moment in this Lenten season to think about what He does because of His infinite compassion for us.
He loves the fig tree so much and is passionate about each one of us. Not only caring about the people currently part of the tree, but He also loves the people who will become part of the tree in the future.
Therefore, He, himself becomes our nutrition and redeems the tree. He lives within the tree constantly nurturing it and allowing the tree to flourish. As a matter of fact, I can joyously say, we receive spiritual nutrition through Jesus Christ, His body and blood – His steadfast love.
However, before we consume His precious body and blood, as an ordained pastor of Evangelical Lutheran Church in America, I would like to go back to Isaiah’s words.
Isaiah was the prophet who conveyed God’s Word, His priceless invitation “Come to Me.”
But who is the prophet now? Who conveys the priceless invitation of Jesus Christ, “Come to Me, so that you may live”?
My prayer is that each one of you will be transformed by Jesus’ spiritual nutrition and become an Isaiah conveying God’s priceless invitation to people around you, so that the fig tree will bear healthy, abundant fruit and thus won’t be cut down.

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