September 17th, 2013

2013年9月15日聖霊降臨後第17主日聖餐礼拝説教「百人に一人か100%か?」安達均牧師

牧師説教, by admin1.

“百人に一人か100%か?” 
ルカ 15: 1-10

主イエス・キリストの恵みと平安が皆様方に豊かにあるように!
「罪人」という言葉を聴いた時、この言葉をどのように捉えているだろうか? 
キリスト教ではよく使われる言葉だが、その意味は、よく理解されておらず、日常の会話であまり使われる言葉でもない。 キリスト教で使われている「罪人」という言葉の背景をよく理解していない方々と話した時に、「犯罪人」の意味で理解されていることがある。 したがって、「私は罪人ではありません。」と言われたりする方々に出会う。そのような時、「犯罪者ではないことはわかりますが、何か知らないうちにある方のことを傷つけた経験はないだろうか?」あるいは「何か自分がしていることは神を喜ばすものではないと思われたことはないだろうか?」と質問する。するとたいてい「罪人」という言葉の意味についての会話は先に進まない。
本日の福音書は「見失った羊」と「無くした銀貨」のたとえ話。イエスは神を羊飼いにたとえてよく話されたし、また、旧約聖書にも神を羊飼いにたとえている箇所は出てくる。 したがって、そのたとえはわかるが、それにしても、この世で百匹の羊を持っている人が、一匹いなくなったところで、その一匹を必死になって探して、見つかったら友人や近所の人々に言いふらして大喜びするだろうか? 
二番目のたとえ話では、イエスは、神をコインを必死になって探している女性にたとえているが、それにしても、たとえば1000ドル持っていた人が、100ドル札を無くして、その100ドル札が見つかった時、近所の人々や友人たちに話すほどに喜ぶだろうか? 
今日の福音書箇所ではないが、イエスはこれらのたとえ話の後、有名な放蕩息子のたとえ話をしている。イエスは神を、二人の息子のうち一人が放蕩の限りを尽くしてしまう父親にたとえている。それにしても、放蕩息子が帰って来たからといって、息子のために最高の羊を屠って、近所の人々や友人たちを呼んで大パーティをするだろうか? むしろ、現代の父親であれば、放蕩の限りを尽くした息子が帰ったとしても、静かに自分の家だけで喜ぶか、あるいは場合によっては、喜ぶどころか、その逆の場合もあるのではないかと思う。 つまり、これらの三つの話が、この世の話だとすれば、羊飼いも、銀貨を探す女も、放蕩息子の父親も、異なる反応を示すのでないだろうか。 
この三つのたとえ話、99人は特に悔い改める必要が無いとイエスは話したが、次の無くした銀貨のたとえでは、残りの9人について悔い改め云々の話はしていない。 そして、放蕩息子の話では、父の喜びのパーティに賛成できなかった兄をたしなめており、兄の方だって、悔い改めるべきことがある。 
さてこのような話の中に、あなた自身が登場するとすると、だれに当たるだろうか。 すくなくとも今日教会にこられている方々は、迷った羊でも、無くなった銀貨でも、放蕩息子ではなく、正しい方々のように思う。 しかし、本当にそうだろうか? たとえ、正しいとされる方々でも、実は、人生で大きな迷いに遭遇することもあるのだ思う。 
ここで、イエスはこれらのたとえ話をいったいだれに話しているか、振り返ってみたい。 ファリサイ人や律法学者たちの会食に招かれたイエスは、罪人とされる徴税人などと食事を共にしはじめ、宗教指導者たちは、怒りをあらわにして、イエスに文句を言い始める。つまり、イエスの意見とは異なるファリサイ派や律法学者たちは、なぜイエスは罪人と食事をするのか困惑した。 そしてイエスは、自分たちは罪人ではないと思っているファリサイ人や律法学者たちに向かって話し始めている。
こられの三つのたとえ話では、迷う人の確率は、最初は1%だか、二つめの話では、10%、そして放蕩息子の話では、弟も兄も悔い改めが必要だったわけで、迷い子は、100パーセントともいえる。 だから、イエスは、あたかも正しいと思っていたファリサイ人や律法学者たちも、迷子になっている事に気がつくように導いておられるように思う。 
さて、もう一度、皆さん今日の福音書の中で、いったいだれに相当するか考えて欲しい。 いつも教会に来ていて、信仰深く、義しい人であっても、同時に日ごろの生活を振り返ると迷いの中にあるということが多々あるのだと思う。 
たとえば、お子さんのためにできる限りの教育を受けさせたが、親が期待していた状況とはまったく異なる状態にあるお子さんをお持ちの方々もいるだろう。 あるいは、ご自身が何らかの社会組織でキャリアを積まれたが、自分の目指していた事とはまったく違う仕事をしているという方もいると思う。 あるいは、とても熱心なクリスチャンだが、自分の友人や家族に信仰について分かち合っても、自分がクリスチャンになってもらいたいと思っている方は一向にクリスチャンになる気配が無いという方々もいると思う。教会は、自分の行動や話した事が、いったい神を喜ばせるものだったかどうかわからず、迷いの中にある方々でいっぱいなのが現実だと思う。 
そのような私たちの中で、神は一生懸命、私たちを探している。今日の福音書は、私たちは罪人かそうでないかという事がポイントではない。実は私たち全員が何かと迷ってしまう。私たち全員が罪人だ。その私たちを、神は捜し求めてくださっている。 
人類全員の捜索をいったいだれができるだろうか。人間にはだれもできないが、神はそれをなさる。神の慈しみと恵みと愛を持って、発見するまで探し続けてくださっている。
礼拝のはじめに、この礼拝堂で、罪の告白をした皆様方のことを、神はたいへんな喜び、恵みを持って赦してくださり、自分で気がつく気がつかないにかかわらず、私たちを新しく創り変えてくださっている。 そして神の祝福が新たに与えられたことを覚え、新しい一週間を送られますように。 アーメン

“One Out of One Hundred or 100%?” Luke 15: 1-10

May the Grace and Peace of Jesus Christ be with you all!

What perceptions do you have when you hear the word “sinner?” The word, “sinner,” often used in Christianity, is not well understood and not really used in everyday conversation. Especially, when I talk with Japanese people who do not have any Christian background, the word “sinner” is often understood as “a criminal.” Therefore, I often hear from them “I am not a sinner.”
Then I answer to him or her, “OK, I understand that you are not a criminal, but have you ever done or said something that hurt someone, even without knowing at the time that your actions hurt them?” Or “Have you ever thought that what you were thinking or doing does not please God?” Then, the conversation about sinners usually does not go any further.
The Gospel scripture today are the parables of the “Lost Sheep” and “Lost Coin.” Jesus uses the shepherd representing God in the first parable. The image of the shepherd is often used in the Old Testament as well as in the New Testament. However, in this world, if you find one lost sheep out of the hundred you have, do you really share this news with your friends and neighbors?
In the second parable, Jesus uses the woman who looks for the lost coin representing God. However, if someone finds your lost 100 dollar bill out of 1000 dollars you have, do you really share this with your neighbors?
Although this is not a part of today’s Gospel, Jesus talks about the famous parable of the “Prodigal Son” right after the Lost Coin story. Jesus metaphorically talks about the father as God who has two sons and the younger one was the prodigal son. However, do you think that if you are that father and your prodigal son comes back to your home, do you really have a party with your friends and neighbors. Rather, I feel that it is normal that the father would just be quietly happy. In other words, these three stories would have different reactions in today’s world.
In the first parable, Jesus said 99 sheep/people are the ones that do not have to repent. In the second parable, Jesus does not talk about whether 9 coins/people need to repent. In the third parable, Jesus indicates that the father reproaches the older son who does not agree with the father’s joy.  
If you are in the scene of these three parables, who do you think you represent? Are you the lost sheep, the lost coin, or the lost prodigal son? Or are you one of 99 sheep, one of 10 coins, or the elder brother? Since you are in this sanctuary and listening to the Word of God, I believe you are not one of lost ones but one of the righteous ones…Really though, are you not a lost one? I ponder, may a truly righteous one become a lost one, as well?
Let’s reflect upon whom Jesus was telling these parables to. In the beginning of the text, Jesus was about to eat dinner with sinners and tax collectors. However, the seemingly righteous ones, the Pharisees and scholars of law complained about Jesus eating together with sinners. Therefore, Jesus started to talk to Pharisees and teachers of the law who did not think that they were sinners or lost ones.
In these three parables, the percentage of the lost one is only one percent in the first parable, but in the second parable the percentage becomes 10%. And the third one, in the Prodigal Son, it was one out of two, 50%, and I would say that the elder brother, too, was a lost one, since he did not agree with the father. So the percentage of the lost in the Prodigal Son is 100%.
Therefore, I think that Jesus was inviting Pharisees and teachers of the law to recognize that they are also lost ones since they did not agree with Jesus’ beliefs and they do not joyfully eat with sinners.
So where are you folks? Even those who come to church every Sunday, I think you are faithful and righteous, but at the same time when you reflect upon your daily lives, you might be lost ones also.
For example, you might think that you have done the best for your child to receive a higher education, but your child did not grow up as you expected. Your child may be in a very different place from where you thought they would be. Or you were going up the corporate ladder, but you did not go as far as you expected. Or you might be an enthusiastic Christian, but what you have said and done has not encouraged your best friend or spouse to become a Christian thus far. In reality, church is a place that is full of people wondering if what they have said or done pleases God.
Among us, God is actively looking for you. The point of parables is not really about the sinners, the lost ones, or the righteous. All may become lost ones. And God is anxious to find those who feel lost; he wants to find us.
Who would go to such lengths to search and find someone or something and then welcome them back and celebrate? None of us would. But God would. In fact, God does, even now, seek us out, lighting a lamp and sweeping until we are all caught up in God’s mercy, grace, and love. He is not obsessed with our sin but is more concerned with a change of mindset and purpose. God transforms us for the better.
I am sure that people who confessed their sins, in this sanctuary, at the beginning of the service are grateful that God has forgiven us and transformed us as human beings. We are truly blessed that God actively searches for us. Thanks be to God. Amen.

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