ヨハネ20:19-31
牧師 安達均
傷ついたまま復活した主イエスの恵みと赦しが集まった会衆の心の中に豊かに染み渡りますように。
みなさん、なんらかの怪我をして、体に傷を負った経験はあるのではないだろうか? また、体の傷ではなく、心の傷を負うという経験もされた方は多いと思う。 あるいは、逆にだれかに怪我をさせてしまったとか、あるいは、心の傷を負わせてしまったという経験もみなさんあるのではないだろうか?
アメージンググレースは多くの方が大好きという讃美歌だが、その歌詞に自分の心が痛むという方もいる。その方は目が見えない方だが、英語の歌詞に「わたしはかって盲人だったが今は見える。」というくだりがある。それは比喩だが、本当に目の見えない方にとって、そのような比喩が使われることに、心の傷が癒されずにいるようだ。今日のメッセージ、傷について、さらに考え、傷を受けることがどういう意味をもってくるか考えてみたい。
今日の聖書箇所、主イエスが復活された当日の夕方、部屋に閉じこもっていた弟子たちに、イエスが顕われる。 弟子たちは、恐くてしょうがなかった。イエスの弟子という理由で自分たちも十字架刑に会うのではないかという不安もあったし、痛々しいイエスの十字架刑を一切阻止できなかったという面では、弟子たちも心に深い傷を負っていた。
それゆえ、死んで葬られたイエスに謝まりたいという気持ちもあったと思う。そこにイエス当人が現れ、真ん中に立ち、「あなたがたに平和があるように。」と言われ、両手のひらとわき腹の傷を見せる。
傷は、弟子たちを非難するのではなく、傷が残っていることを見せて、イエスだとわかる証明であると同時に、復活したイエスから弟子たちへの赦しの表現だった。
しかし、弟子の一人トマスはその場にはいなかった。 そして、弟子たちが、イエスが現れた話をしても、イエスが復活したことは信じられないと言い出す。両手の傷やわき腹の傷の、釘の穴に自分の指を入れないかぎり、信じられないとまでいう。
1週間後、今度はトマスもいる時に、イエスはまた弟子たちに顕われてくださる。 そして、1週間前と同じように、「あなたがたに平和があるように」と言われた。それから、トマスに「あなたの指をここに当てて、わたしの手を見なさい。また、あなたの手を伸ばし、わたしのわき腹に入れなさい。信じない者ではなく、信じる者になりなさい。」と言われる。
イエスは痛々しい傷を見せたことだろう。そしてそれに反応して、トマスは、イエスが主なる神であることを信じる。イエスはトマスに「わたしを見たから信じたのか。見ないのに信じる人は、幸いである。」という言葉を残される。
与えられた福音書の最後に書いてあるように、このストーリは後世の人類が、たとえイエスの傷を見なくても、イエスが神の子であり救い主であることを信じるようになるためである。
もちろん、神の子であり救い主であるイエスを信じることは重要だ。しかし、今日の話の中で、イエスが私たちの日常生活に関係することで、とても重要なことを教えてくださっているように思う。 イエスが傷を負われた、肉体的な傷はもちろんだが、宣教の間もユダヤの指導者たちから非難され、心の傷も負っていたのかと思う。そして、傷を負うことは、決して悪いことではないんですよ、と言われているように思う。
パウロはコリント人への第二の手紙の中で、「わたしの身に一つのとげが与えられました。それは、思い上がらないように、わたしを痛めつけるために、サタンから送られた使いです。 」と書いている。 パウロが「とげ」と表現すると、パウロの言葉は結構きつく、パウロと関係した人々がパウロの言葉に傷を受けたことがあったとも考えられる。
しかし、ここでは、パウロ自身には、さまざまな攻撃もあり牢獄にも入り、それは心も体も多くの傷を負ったことが想像される。 つまり、とげは外側にも内側にも向いていたのだと思う。 このことに関して、カトリックのシスターで、ノートルダム清心学園理事長の渡辺和子さんは、今月号の婦人の友に記事を載せていたが、「傷つけられることによって、自分の弱さに気づき、他人を傷つけていたかも知れない自分を反省する良い機会を得られることもあるのです。」と言われる。
皆様方も、毎日の生活の中で、家庭内での口論にしろ、友人関係にしろ、思わぬ傷を負うことがあると思う。 その傷には、自分をなにか良きに働くこともあることを認識したい。 傷跡を残したまま復活されたイエスを信じることは、「傷だらけの十字架の死さえ、イエスと神の関係が終わらなかったように、わたしたちの人生においても、どんな失敗をするなりして傷を負っていようが、イエスとの関係が終わることがない。」と確信することだと思う。そして、私たちも傷跡を残しながらも、傷を残したまま復活された主イエスを心に覚え、喜んで日々の生活を送りたい。 アーメン
“Rejoice…in spite of His Scars!”
John 20:19-31
Pr. H. Adachi
May the Grace and forgiveness of our Lord be poured into your hearts in the name of Jesus Christ!
Do you have scars? You may not have physical scars but you might have emotional scars that are not visible to other people. Or you might have accidently, figuratively scarred someone else through your actions.
As for physical scars, when I was in third grade, I accidently hit my friend’s head while I was playing ping pong and hurt him. Physical scars are usually obvious but emotional scars are not readily visible. Sometimes, we don’t realize how hurtful our words can be. Hurtful words often cut deeper than a knife.
Many of you know and like “Amazing Grace,” correct? There is the lyric “was blind, but now I see.” Although it is a metaphor and I do not think my opinion is applicable to all visually-impaired people, for some totally blind people, this phrase is hurtful and may leave emotional scars. In today’s message, let’s think about our scars and what they mean in our lives.
Today’s Gospel text still begins with the scene on the day Jesus resurrected. The disciples were together, in a home, with the door locked because they feared being discovered by the Jewish leaders. Despite their secrecy and the locked door, Jesus appeared among His disciples.
The disciples were fearful, because the Jewish leaders might arrest the disciples since they were Jesus’ known associates. Not only were they fearful but they also must have felt ashamed since they could do nothing to prevent the crucifixion. Therefore, the disciples were emotionally scarred by the harrowing experience of Jesus’ death.
Jesus stood among them and said, “Peace be with you.” Then he showed them his hands and his side as proof of his identity. It was his way to help the disciples realize He was in their presence and proof of God’s forgiveness for their sins. Then, the disciples rejoiced when they saw the Lord.
Jesus said to them again, “Peace be with you. As the Father has sent me, so I send you.” When he said this, he breathed on them and said, “Receive the Holy Spirit. If you forgive the sins of any, they are forgiven them; if you retain the sins of any, they are retained.” But Thomas, one of the twelve, was not with them when Jesus first appeared among the disciples. So the other disciples told him, “We have seen the Lord.” But he said to them, “Unless I see the nail marks in his hands, and put my finger in the nail marks and my hand in his side, I will not believe.”
A week later, Jesus again revealed himself to the disciples. Again, he said, “Peace be with you.” He said to Thomas, “Put your finger here and see my hands. Reach out your hand and put it in my side. Do not doubt but believe.”
Jesus showed him his deeply hurtful scars. Then Thomas believed Jesus saying, “My Lord and my God!” In response, Jesus said to him, “Have you believed because you have seen me? Blessed are those who have not seen and yet have come to believe.”
As it is written in the last part of today’s Gospel, these poignant words are written so that you may come to believe that Jesus is the Messiah, the Son of God, and that through believing in him you may have eternal life in His name.
Of course, it is truly important for humans to believe in Jesus by reading the gospel of John, but I think there is a different important matter we learn from the scripture as well. Jesus suffered not only physically but also mentally because he was accused by Jewish leaders, of criminal behavior, while he was proclaiming the Good News. Today I, also, think the resurrection story teaches us that being hurt and forgiving those who hurt us are a part of life.
St. Paul writes in Second Corinthians, “So to keep me from becoming proud, I was given a thorn in my flesh, a messenger from Satan to torment me and keep me from becoming proud.” When discussing Paul’s thorn metaphor, we can easily say emotional wounds are “thorns” that people must deal with as part of life.
However, I think his insightful words teach us that Paul himself was hurt due to criticisms and harsh treatment by both the Jewish leaders and the Romans. For example, he was actually put into prison. Therefore, he had both physical and emotional scars; his thorns were external and internal. With regard to scars, the chairperson of the governing board of a Catholic School called Seishin Gakuen wrote an article and, according to her, “By having scars on oneself; it is a physical representation that you may have hurt others in the past.”
Most likely many of you have suffered emotional wounds in the past due to strained family relationships or strained friendships or you may have been hurt by a stranger’s words. Despite the pain, those scars might be good for you to realize something important. For example, you might realize something that you said was hurtful to someone else. We must be careful with our words. I think that believing in the risen Jesus, including his scars, means believing in the never-ending relationship between us and Jesus. He loves us despite the fact that we may have done terrible things or we are greatly emotionally scarred. As Christians, we should rejoice and give praise to the Almighty that God’s and Jesus’ relationship survived despite his earthly death. Jesus’ scars prove he conquered death and that His love and forgiveness are real. Praise the Risen Lord! Amen.