マタイ 25:1-13
私の口から出る言葉が、あなたの御心にかない、そして、集まった会衆の上に豊かな恵みと平安が与えられますように!
イエスの再臨、についてどんな考えをお持ちだろうか? いろいろな教会の指導者がいて、とくにルーテル教会以外の教会の方々から、「イエスの再臨はもうじき来ますよ。」とか、「再臨とは、世の終わりであり、イエスの裁きなのです。」という話をするのを聞かれたことがあるのではないかと思う。
テレビ伝道者たちは、よくそのような話をされるように思う。じゃ私はどうなのかと言われると、「終末はすぐ来ますよ。」などとはほとんど言わない。簡単に言うなら私は次のように考えている。
再臨のことは、たしかに聖書に書かれており、再臨はあると信じている。しかし、イエスがいつ再臨されるか、終末の時、どうなってしまうのかということより、再臨に対して心構えをすることが一番重要だと思っている。しかしイエスの再臨に備えてどのような心構えをすればよいのだろか?
今日与えられている福音書はマタイ25章1-13節の十人のおとめのたとえ話だが、マタイ24 章、25章は、終末が大きなテーマになっている。イエスは弟子たちに対して、終末について教えている。その教えには、大きく分けて二つの要素が含まれているのかと思う。
一つは、最終的な全人類の救いが完結すること。もう一つは、終末に対する警告であり、人々を回心へと導いている面があると思う。
与えられた福音書の内容を確認すると、終末を結婚披露宴にたとえているわけで、そこには、大きな喜ばしいことが起こる希望が含まれている。 旧約聖書と新約聖書を通じて、神がいかに人類を愛しているかということを著すために、神と人類が終末において結婚する、つまり主イエスと全人類が結婚して結ばれるという比喩が使われている。その一例が今日の福音書箇所だともいえる。
今日の福音書箇所理解のためには、当時のユダヤのしきたりを知っておく必要があると思う。結婚披露宴当日は花婿は花嫁を迎える準備で忙しく、夜にならないと披露宴ははじまらない。花婿が花嫁を迎える準備はいったい何時になったら終わるのかわからず、夜遅くになってしまうことがあったようだ。なので、披露宴に出席するものは夜中になっても良いように、灯火と、その灯火を絶やさないように油を十分用意しなければならなかった。
たとえ話では10人のおとめがいて、5人のおとめたちはしっかり灯火と油も十分用意していた。しかし、他の5人のおとめたちは、灯火は用意したが、油を十分備えておらず、花婿が到着間際に、油を用意したおとめたちに分けてくださいと願うが、油は分けることはできなかった。 そして、油を店に買いに行くが、買いに行っている間に花婿は到着してしまい、結婚披露宴ははじまり入り口の戸は閉められ、披露宴会場には入れない。
いったい、イエスは油を十分用意した5人のおとめたちと、そうではなかった5人のおとめたちの話をすることによって、終末に対して、どういう準備をするように言われているのだろうか。 この話、人によっては、意地悪でけちな5人のおとめと、不幸な5人のおとめたち、というような解釈をしてしまう方もいるかもしれない。
しかし、もちろん、意地悪をしても良いなどということがテーマではない。イエスが、油を準備した5人のおとめたちを評価していることは確かだと思う。 油を用意したおとめたちは、分けることができなかったのだ。この分けることができない油が何を意味するのかよーく考える必要があると思う。 いったい何を意味するのだろうか。
日本語では「ゆだん」という言葉がある。 「油を断つ」という漢字を使う。 しかし、この言葉を使う時、文字通り、油を断ってしまうという意味で使うことはない。うっかりするとか、うかつなこと。 それはひとりひとりが自分で備えができていないようなとき、油断するといい、備えている場合は、油断しないという。 つまり油断という言葉は、心構えをしない時に使う言葉なのだと思う。そして、心構えというものは、私たちが互いに「油断しないようにしよう。」とか「油断大敵」と声をかけあうことができるが、最終的にはひとりひとりが、心で決断しなければならないもので、分け与えるものとは違う。
いかがだろうか? 主イエスは、今日のたとえ話を21世紀を生きている人類に語られるなかで、わたしたちに何を教えてくださっているのだろうか? 分け与えることができない油の意味することは、次のように考えることができるのではないだろうか?
私たちは、ひとりひとり洗礼を受け、信条にしたがって信仰告白もしている。イエスは私たちを愛してくださっており、私たちも主なる神イエスと、人々を愛して生きていくという、いわば婚約期間を過ごす決断をした。その婚約期間中に、神と人とを愛し続ける生活を送ることができると思いがちだ。
しかし、ついついうっかり、灯火は準備したが、油を十分用意できなかったおとめたちがいたように、決断の持続がむずかしくなるものも出てきてしまう。 この決断の持続は、だれかから分け与えられるものではない。だれかが忠告したりすることはできるが、毎日毎日、与えられる主イエスキリスト、神からの愛に対して、最終的には、わたしたち一人一人が応答するかどうか決断するしかない。
毎週毎週、主なる神が愛してくださるがゆえ、招待してくださっている礼拝、神とのデートに出向くかどうかは、究極的には、本人の自由意志である。その意志は、礼拝に出席しようとしたものが、ほかの人を誘うことはできても、最終的に礼拝に出ようという決断は、分けることではない。いつも神の愛に応答し、わたしたちも神を愛し、隣人を愛する決断を持続することが、分けられない油の意味ではないだろうか。イエスの再臨に備え、日々神と隣人を愛することを最優先にする信仰生活を歩めますように! アーメン 安達均
“OIL THAT CANNOT BE SHARED”
Matthew 25:1-13
May the words spoken through my mouth be blessed according to your will and may the grace and peace of Jesus Christ be poured into the people’s hearts gathered in the sanctuary!
What do you think about the second coming of Jesus Christ? There are some people who say, “The second coming is close!” For example, I’ve heard many TV evangelists say that “Jesus is coming soon….” And it may be interpreted as “The End of the World” and “Final Judgment by God” will occur in the near future. People may wonder what I think about the second coming.
I hardly say “The second coming is near.” in everyday conversation. However, since the second coming (the end or the final judgment) is written in the Bible, I believe it will eventually happen. I do not think that it is more important “to forecast when it comes” or “how it will look” than “to prepare ourselves for it.” How can we, as Christians, prepare for the second coming?
The Gospel text is Matthew 25:1-13 “The Parable of Ten Bridesmaids (“Virgins” in original Greek).” In both Matthew 24 and 25, Jesus talks about the End Times and Final Judgment a lot. Jesus teaches his disciples about it. In his teaching, there are two major aspects in the end or the final judgment.
The first aspect is “The salvation of the whole world is complete.” The second aspect is “His caution/warning that leads the people to repent.”
When we read the Gospel, I would say that the metaphor of the wedding party itself is something joyful and hopeful. Both in the Old Testament and the New Testament, in order to express how God, Jesus Christ loves the people, prophets and Jesus metaphorically talked about the wedding between God and the people. I believe the Gospel text is one of those examples.
I think Jewish customs should be mentioned to better understand the parable. The wedding, in Jewish custom, happened at night and the groom might have been late. So the bridesmaids were to prepare their lamps and also have enough extra oil to prepare for his late arrival.
In the parable, there were ten bridesmaids, and five of them prepared both their lamps and brought flasks of extra oil However, the other five only prepared their lamps. Before the groom was to arrive, the bridesmaids who did not have enough oil asked the other five, “Give us some oil for our lamps.” However, it was not possible to share the oil with the five unprepared bridesmaids. The five bridesmaids were told to buy extra oil. While they were gone, the groom arrived, the wedding banquet started and the door was shut. When they came back with oil, they were shut out of the banquet and ceremony.
What does Jesus say to us when he advises these ten bridesmaids? Jesus explains how people should prepare for the banquet, the second coming. Some people misinterpret the focus of this story as being about five spiteful and miserable bridesmaids.
However, of course, spitefulness is not the point of the story. It is obvious that Jesus is in favor of people being like the five bridesmaids who brought both their lamps and extra oil. We should ask: “What does the oil which cannot be shared mean/represent?”
In the Japanese language, there is a word “Yudan (油断).” When we write this word in Chinese characters, we write “oil(油) cut(断).” Literally written “oil cut” but the meaning of this word is not really cutting oil, but it means careless, thoughtless, absent-minded, etc. I believe Jesus is pointing out the importance of careful and thoughtful preparedness. Of course people may say to each other “let’s prepare for something.” However, each person has to decide whether or not to prepare. The point is that the decision people make cannot be shared. Each person has to decide for themselves.
What do you think? What does this story teach those of us living in the 21st century? I think the “oil that cannot be shared” means something like this:
Each of us is baptized and each of us confesses our faith according to our creeds. We know that Jesus loves each of us so dearly and in response to his unending love, we declare that we love God and love our neighbors. We think that we can be like the five prepared bridesmaids who brought both their lamps and extra oil.
However, like the other five bridesmaids who only prepared their lamps and did not bring extra oil, we often fail to continue in our decision to love God and to love our neighbors. This continuous decision cannot be shared. Each person has to decide his or her own response to God’s love and care towards them.
God has always been inviting each of us to come to worship, to praise Him, to listen to God’s words, and to receive sacraments. However, whether or not people respond to God’s invitation continuously is ultimately each person’s decision. People may invite each other to accept Jesus Christ, but the final decision still should be made by each individual. May each one of us continuously respond to God’s invitation and continue loving God and our neighbors as we prepare for God’s second coming. Amen. Pr. Hitoshi Adachi