July 16th, 2013

2013年7月14日聖霊降臨後第8主日聖餐礼拝説教「気づかないうちに善いサマリア人に」安達均牧師

牧師説教, by admin1.

気づかないうちに善いサマリア人に Luke 10: 25-37 untitledGood S   

集まった会衆の上に、主の恵みと平安が豊かに与えられますように。 

本日の聖書箇所、イエスの語った良きサマリア人の話。 盗賊に半殺しにされてしまったユダヤ人に対して、そのそばを通る3人の人々の対応。 一人は祭司、よけて通り過ぎる。 次はレビ人、やはり、祭司と同じようによけて通る。 最後は、サマリア人。
このサマリア人は、半殺しにされてしまったユダヤ人にしてみれば、大嫌いな人。 また、サマリア人は、このユダヤ人から自分は嫌われていることは十分わかっていた。 しかし、このサマリア人は、このユダヤ人を憐れに思い、介抱する。
先週、聖書は鏡にたとえられ、聖書の中に描かれた状況の中に自分自身を見出すことになる話をした。 さて、今週のイエスの譬え話で、みなさん、お一人お一人、どこにおられるだろう? 祭司やレビ人のような存在だろうか? 或いは、サマリア人だろうか? 私は神学教育を受けていたとき、ある授業でこの聖書の箇所がとりあげられた。 そして、6人一組になって、この場面の劇をするという課題が与えられた。6人というのは、祭司役、レビ人役、サマリア人役、以外に、この場面では、エルサレムからエリコという町に向かって旅をしている途中に半殺しにされてしまうユダヤ人役、半殺しにする強盗役、そして、宿屋の主人が必要になる。
はじめてグループで集まった時、「均、何の役をやるか?」と始まった。 私は消去法で考えて、祭司役、レビ人役はやりたくなかったし、かといって、サマリア人も不相応、強盗役や宿屋役も性にあわない。 結局、旅をしていたユダヤ人をかって出た。 劇を進めるなかで、半殺しにされる場面では悲鳴を上げ、やられっぱなしになり、倒れ込み、すべてを盗まれてしまう場面を演じた。 さらに、祭司役やレビ人が通りすぎて行く時には、譬え話には出てこないが、「彼らは忙しい人々なのだから、彼らを恨まず、赦そう。」という独り言をつぶやいた覚えがある。 その後、善きサマリア人役に助けられ、担がれ、宿屋に連れていかれる。 宿屋では、サマリア人役が宿屋に何泊もできるような金額を宿の主人に託してくれた。 そのサマリア人の恵みの大きさを実感した。 善きサマリア人の話を初めて聞いた時は、私たちは、3人の中では祭司かレビ人のように言われているのかと思う方も多いのではないだろうか。 しかし、神は、私たちを祭司やレビ人のようだといって非難していない。 
実は、現実社会のなかで、強盗に半殺しにまでされないまでも、社会を生き抜いていく中で、心を傷つけあい、ぼろぼろになって、生きている私たちの姿があるのではないだろうか。自分が気にしていることに関して、ひどい事を言われて傷つけられる場合もあるし、また気がつかないうちにある方を傷つけていて、それにも拘わらず、大変な恵みをくださる。 生きるのに必要な、家、着物、食べ物という物理的なものだけではなく、もっとも大切な心の糧を与えてくださる方がいる。 このサマリア人の中に、神なるイエス・キリストの姿を見る思いがある。 
譬え話の後は、イエスと律法学者の会話になるが、イエスは律法学者に向かって、このサマリア人のようになりなさいといわれる。 それは、イエスが普段からサマリア人のようなことをなさっておられたから、この律法学者にも、「そのような人であるように。」と指示できるのだと思う。 
私たち、一人一人は、よく心がぼろぼろになってしまうが、イエスの恵みにより、生き返る。 そして、生き返った私たちは、今度は逆に、キリストの共同体の一部となり、全体でキリストの体を形成し、サマリア人のような働きをしている。 心を傷つけあい、半分死んでしまったような人間が、キリストの愛に生かされ、こんどは逆にキリストの体の一部となり、世に遣えていくことは実際に起こっている。
私たちの現実では、それはどういうことなのだろうか? アメリカ福音ルーテル教会全体そしては、善きサマリア人として活動をしている。 ELCAの教会の中でも、Good Samaritan Lutheran Churchという教会はいくつかある。しかし、名前の問題ではなく、ELCAは世界の飢餓と貧困のために真剣に闘ってきており、善きサマリア人となって活動している。 その活動の一環として、毎月一回だが、通常献金とは別枠で、献金をお願いしている。 そして、全米の一万の教会のなかで、トップクラスの金額をLCRから貢献している。 つまり、復活ルーテル教会の活動に参加していることで、復活ルーテル教会がELCAの一部として世界飢餓、貧困撲滅に向け働いて、善きサマリア人としての活動をしていることも覚えておこう。アーメン。

“Being a Good Samaritan without Realizing It”
Luke 10: 26-37

May the Lord make the words that I speak acceptable to you and shower us with tremendous grace here in this sanctuary, we pray, in the name of our risen Lord our savior, Jesus Christ!
Today’s text is the parable of the Good Samaritan. There was a Jew who was traveling from Jerusalem to Jericho, he was beaten, robbed of all his possessions and he was left half dead on a road. There were three people who encountered the Jew one by one. The first two, a Jewish priest and a Levite avoided the half dead man. The third person, a Samaritan, tended the man’s wounds, took him to an inn, looked after him, paid for the man’s continued care, and said he would return to check on the injured man.
Last week, I talked about two metaphors of the Bible. One of them was a mirror, which means that you see yourself in a situation that was described in the Bible. I would like to ask each one of you to think about the following question: if you see this text as a mirror, where do you see yourself in the scene of this story?
Are you one of the three, the priest, the Levite, or the Samaritan? Or are you someone else? When I was a seminary student, one of projects we did was a play of this scene. A group composed by six people performed the play.
Six people took roles of the following characters: a priest, a Levite, a Samaritan, a Jewish traveler; a robber, and an innkeeper.
When the six got together to plan the pray, one person asked me first, “Hitoshi, which character would you like to play?” I was already thinking about who I should perform in terms of a process of elimination. I did not want to be the priest or the Levite. I felt that I was not suitable for the Samaritan, the robber, or the innkeeper either. So, I chose to be the half dead Jewish traveler.
While we were proceeding with the play, I cried out and sensed by myself that I was half dead. I did not fight against the robber at all. I watched the priest and the Levite pass me without stopping to help. While I was watching them, I just said, “They have their own reasons why they did not come to me, so I just forgive them.”
Then, I was helped by the Samaritan and taken to the inn. He gave a generous amount of money to the innkeeper and the Samaritan said to me that he would return.
When I listen to this story, I believe that many of us ask if we are one of the three? Even though we may see ourselves as the priest or the Levite, God is not accusing us of doing nothing.
I believe that, like the beaten and robbed I portrayed, we are very similar to that character in our real world. Even though not many of us suffered that way physically, the reality of our life is that we often hurt one another and often are emotionally half dead. Even though we make terrible mistakes within the context of human relationships, we receive God’s tremendous grace and forgiveness. Actually the real forgiveness happens every week during worship, and God gives whatever is needed in our lives. Whether or you realize it, God renews and empowers our spirit to go forward each week.
In the story, I feel God’s presence in the figure of the Samaritan. Even though Jews typically hated Samaritans, the Samaritan, i.e. God forgives the Jews and cares for the wounded traveler. Likewise, even though we do not love our neighbors as we love ourselves, when we realize faith in Christ, God forgives us and restores us by his grace.
After telling this parable, Jesus told the lawyer to do like the Samaritan did. That was because Jesus was doing what the Samaritan had done. Therefore he ordered the lawyer to do likewise.
Even though we do not live up to God’s hopes for us, because of faith in Christ, we are restored by the body of Jesus Christ. And thusly restored we may become a part of the body of Christ, the church, and we may become like the Good Samaritan. As you know, there are many congregations that are named Good Samaritan Lutheran Church. There are also hospitals called Good Samaritan Hospital.
You might not have realized that you too are a Good Samaritan and one of example, of this, is the World Hunger appeal every first Sunday of the month. The Evangelical Lutheran Church in America is combating hunger and poverty. Each one of you is a part of that activity. By contributing to the mission of Resurrection Lutheran Church, without really realizing it, you are a Good Samaritan. May the Lord continue to bless our lives and endeavors. Amen.  

 

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