マタイ 13: 24-30, 36-43
主イエスの恵みと平安が会衆の上に豊かに注がれますように!
バイキングという言葉を聞いて何を思い浮かべるだろうか? 70年代に日本で中学高校時代を過ごした私としては、まず、バイキング料理、食べ放題を思い出す。 私は男三人兄弟だったので、バイキング料理は本当に楽しみだった。
もともとバイキングは8世紀から11世紀位に南部ヨーロッパ地方、イギリスやロシアにも進入、略奪を繰り返した盗賊で北方ゲルマン民族の総称。スカンジナビア半島を本拠地としていたようで、現在のノルウェー、スウェーデン、フィンランドあたりに住んでいた民族。盗賊だったので、食事も豪快だったのではないかと思う。 そんなことから、バイキング料理が食べ放題の食事という意味にもなったのかと思う。
そのヨーロッパでは海賊・盗賊行為をしていたバイキング族は、南方のキリスト教徒からは敵対視されたが、海賊は伝道者に変っていったようだ。 そして、ヨーロッパ北方への布教にたいへん貢献をしていったという伝説がある。しかし、本当にバイキング族は、海賊とか盗賊と呼ばれなければならないほどの悪者だったのだろうか?
与えられた聖書、良い麦と毒麦の話、どんな風に読まれた(聞かれた)だろうか? この世の悪はいつかは裁かれるというメッセージと思った方もいるのではないだろうか。道徳的・教育的観点からそのような解釈も良いのだと思うが、それは救い主イエスの話のポイントだったのだろうか?
たとえ話の中で、良い麦と悪い麦の芽もまじった状態で生息しており、僕たちが、毒麦の方は抜いてしまいましょうか? と主人に尋ねるが、良い麦まで抜いてしまうかもしれないからどちらも育つままにしておくようにと言われる。
裏を返せば、本当は、どれが良い麦で、どれが悪い麦だか今はわからないということが言えるのではないだろうか? あるいは、人間がこれは毒麦だと思っても、それは、神の目から見て、毒麦ではなく、良い麦になっていくことだったありうるということではないだろうか?
本日の第二日課は、先週に引き続きローマの信徒への手紙8章。先週も話したように、使徒パウロが残したすばらしい箇所。しかし、使徒パウロという人は、もともとはキリスト教徒を迫害していた人間。また、8章の前の7章にはどんなことが書いてあるかご存知だろうか?
パウロはキリスト教に回心してからも、ローマ人への手紙の7章には、こんな言葉を残している 「わたしは、自分の内には、つまりわたしの肉には、善が住んでいないことを知っています。善をなそうという意志はありますが、それを実行できないからです。わたしは自分の望む善は行わず、望まない悪を行っている。」
パウロは回心し、キリスト教徒となり、世界最大のキリスト教伝道者となったともいえる。しかし、彼が晩年に書いたローマの信徒への手紙の中で、7章に残した言葉は、彼自身の中に存在している罪を認めていて、いわば毒麦の要素が残っている、自身の欠陥を著しているのだと思う。
さらにイエスのたとえ話とパウロの言葉を参考にする時、今日、私たちは何を学んでいるのだろうか?この世の中、良い麦と毒麦両方とも存在しているのが事実なのだと思う。また、一人一人を見ても、同じ一人の人間なのに、良い面と悪い面を両方があるとも言えるのだと思う。つまり、わたしたちのだれが良い人で、だれが悪い人とも断定できない。
21世紀を生きる人間として、現代の毒麦とはなんだろうか? 先週は、マレーシア航空機が撃墜され、約300名の民間人が死亡する悲しい事件が起こっている。それこそ、一概にすべてが毒麦とは言えないのかもしれないが、さまざまな国々、グループ、テロリストが武装化に動いている。憲法解釈の問題も関連があるが、日本だってその例外ではないのだと思う。また物質主義とか、人種差別にしても、悪い麦がはびこっている社会が現実にあるのだと思う。その社会の中にキリスト教会もおかれている。
そして、教会に集まる人々の中にも、軍につとめている、あるいは軍に納めるものを開発・販売している方々がいるのも現実。あるいは、コンシューマリズムにのっとって、教会も同じように考えてしまい、さまざまな教派や無教派教会が南カリフォルニアに存在しているのが現実で、さまざまな選択がある。したがっていろいろな教会を比べ、駐車場がどんなか、礼拝堂が新しいかとか、集まっている人々、聖餐式の形や、牧師の説教のスタイルや内容によって、さまざまな要因を考え、そして、どの教会に行くかを決断する。
それが必ずしも私利私欲に満ちた考えだというわけではなく、私たちは良きにつけ悪きにつけ、決断をせまられる。人々はさまざまな事柄、宗教も含めて、異なった意見、それが、議論になってしまうことを含めて様々な異論が出てしまう。そして同じ一人の人間の中にも、かたや完璧な性格をお持ちの方かと思うと、その同じ個人がとんでもない間違い、恥をさらけ出すこともあるという矛盾が存在するのが現実に起こる。マルチンルターは、わたしたちは、キリストによって聖なる者とされているが、同時に、また罪人なのだだということも言っている。
社会においても個人においても、良い麦、毒麦が共存しているのが現実。そのような現実の中に、私たちの慈しみ深い神がこの世の人々を愛し、一人一人を気にかけている。救い主イエスは、私たちの間に、そして、私たちの中に存在してくださる。その主を見ることができなくても、その存在を感じることができる。最初に話したバイキングの人々の話に戻りたいが、彼等は海賊・盗賊だったと述べたが、そのように言われなければならないほどの悪人だったのだろうか? 最近の説は、海賊とか盗賊というより、商売にも航海術にも長けた商人だったという歴史家もいる。私は彼等の中に良い面と悪や罪も同時に存在していたのだと思う。
バイキング族は、南方のキリスト教徒たちと交流するうちに、自分たちの罪があらわになり、そのような自分たちをも、この上なく愛してくださっている、絶対的な神の存在、主なるイエスの存在がわかり、キリスト教徒となり、最高の知らせを人々に伝えるようになっていったのだと思う。
キリスト教徒になるということは、自らの行為や言動の中の恥とか罪を認めることがまず第一にあるのだと思う。しかし、そのような面があるにもかかわらず、イエスキリストを通して、神が赦し、この上なく大切に思ってくださっている神の愛に気づく、そして、救い主に応答し、神を賛美し、良き知らせを分ち合い、世に仕えてゆくのがキリスト者だ。
主なる神が引き続き、この世の中に、聖なる霊と無条件の愛を送ってくださり、そして、人々が、自ら、神と社会に応答し、すばらしい神の愛の種まきをし、奉仕する生活を歩めますように。 安達均
“Can Weeds Become Wheat?”
Matt. 13: 24-30, 36-43
May Grace and Peace be upon you in the name of our Lord Jesus Christ!
When you hear the word “Viking”, what do you think of and what images come to mind? During my middle school and high school years in Japan, in the 70s, I remember some restaurants that offered “All-You-Can-Eat” buffets. In Japan these restaurants are called “Viking Style.” Since I was the youngest of three brothers, I was so happy when my family ate at Viking style restaurants. I thought it was an exciting experience.
History teaches us that the Vikings were fearsome raiders who lived in northern Europe/Scandinavia and often came to Southern Europe, England, and Russia, too. They seemed to enter regions and plunder again and again between 8th – 11th centuries. Since they were raiders, they ate a variety of hearty foods that were easily taken on longships. Therefore, people started calling hearty all-you-can-eat buffets “Viking Style.”
The true Vikings repeatedly raided and plundered northern and southern Europeans and, at first, treated Christians as enemies; interestingly though over time they converted to Christianity. Then, they became devout followers of Jesus Christ and contributed to the Christian missions to Northern Europe, their motherland. Do Vikings still deserve their terrible reputation? Should we view them differently?
In the Gospel Text today, what did you hear from the Jesus’ words when you read the parable? Some of you might say that “Evil ones will be judged evil in the end and will go to hell. Therefore, you should be good.” From an ethical perspective, this may be a good interpretation. However, is that the point Jesus was really trying to make?
In the parable, the servants offered that they would take out the bad weeds. However, the master of the household, the Lord, ordered them to leave them as they were, since you might remove the good wheat with the bad weeds.
When we look at this parable from another angle, we cannot say which plants are weeds and which plants are wheat. Even though human beings may think certain plants are weds, in God’s eyes, they might be wheat. Humanity is not a good judge of character. Put another way, as Jesus might say, even bad weeds may become good wheat.
Today’s first reading was from Romans chapter eight. We are reading this chapter consecutively for three weeks (i.e. last week, this week, and the next week). As I said last week, this is a wonderful chapter and many people were encouraged by St. Paul’s words. Do you know what was written before this chapter? Do you know what kind of person St. Paul was before he became a Christian? He persecuted Christians.
Even after he converted, he wrote these sentences in Chapter 7. In verses 18 and 19, “For I know that nothing good dwells within me, that is, in my flesh. I can will what is right, but I cannot do it. For I do not do the good I want, but the evil I do not want is what I do.
Even though he became the world’s most famous missionary and he wrote many letters that became parts of New Testament, St. Paul wrote that his sin still existed in his inner heart and that he could not do good and did only bad things. He was troubled by his flawed humanity.
Furthermore, if we consider today’s parable together with St. Paul’s words in Romans, what are we learning? In society, there are both wheat and weeds. When we also look at each individual, there are both weed and wheat aspects in each person.
In this 21st century, what are the weeds now? Just a few days ago, we heard shocking news about another Malaysian Airline jet being shot down over Ukraine. I would say militarization in many countries and many kinds of different political groups/sects, materialism, and racial discrimination are some weeds. The Christian Church is placed among these complicated weeds.
If we look at the people worshipping in Christian churches across the world, the reality that many people are in the military. When we look at worship from a consumer’s point of view there are numerous different denominational and nondenominational churches from which to choose. Therefore, when people visit a church for the first time, they check (among other things) parking availability and the church’s overall appearance/condition, as well as communion style. People also consider the pastor’s preaching style and their sermons’ content. After thinking about all these factors, people make decisions whether or not to attend a particular church.
I am not saying that these considerations are necessarily selfish. We make decisions every day, whether they are good or bad ones. It is a reality that human beings have different opinions on many things. In each individual, there is shame/sin in that person’s heart. Martin Luther was very clear about this aspect, of humanity, saying that Christians are both saints and sinners at the same time.
In society there are both weeds and wheat, and in each individual there is both a sinner and a saint. In spite of this reality, our gracious and forgiving God loves the people in this world and cares about each one of us. Our Savior and Lord, Jesus Christ is among us and within us. Even each one of us cannot see Him, but His presence is felt. At the beginning of this message, I told a story about Vikings. Although, I mentioned that, they were raiders that did bad things. The question is “Were they really bad guys?” In recent times, some historians say, they were not primarily raiders but they were instead skilled merchants. I believe that there were both sinner and saint aspects to them, as with all of humanity.
While they were dealing with Christians in northern and southern Europe, they realized their own sinful aspects and even though they were sinful, God loved them. I believe after this realization, they became devout Christians proclaiming the Good News to European people they once plundered.
We gather here this morning as Christians. To become a Christian, I believe it means that each one of us must recognize our own sinfulness. In spite of this terrible aspect of human nature, God still loves each one of us through Jesus Christ, our Savior and Lord. Realizing His love, for us, we are to respond to Him and to proclaim the good news to the world.
May the Lord continue showering His spirit and His unconditional love unto this world, so that people proclaim the good news and truly serve God; always remembering that only He can judge the weeds from the wheat. Amen.
Pr. Hitoshi Adachi